• QIGONG


WAT BETEKENT CHI?

Vrij vertaald staat chi voor levensenergie en gong voor werk of het profijt wat door werk verkregen kan worden.

Qigong staat dus voor werken met levensenergie.

Het Chinese karakter voor chi bestaat uit twee karakters: voor stoom en voor rijst. De combinatie van deze twee karakters beschrijft chi als stoom, oprijzend uit rijst bij het koken. Dit houdt in dat chi zowel zichtbaar als onzichtbaar is en we worden op deze manier op het voedende aspect van chi gewezen.


HOE WERKT QIGONG?

Iedereen bezit van nature een zelfhelend vermogen. Dit kan o.a. aangetast worden door milieuverontreiniging, ongezonde voeding, straling, te weinig beweging, slechte ademhaling en stress. Al deze factoren kunnen blokkades in de chi-stroom van ons lichaam veroorzaken. Omdat de chi in ons lichaam niet meer goed stroomt kunnen er klachten ontstaan. Wanneer we niets aan deze klachten doen zullen we uiteindelijk ziek worden. Dit kan op lichamelijk, mentaal en/of emotioneel gebied zijn.

Qigong oefeningen hebben een gunstige werking op ons zelfhelend vermogen doordat ze een vrije energiestroom bevorderen. De spieren worden gestrekt en de flexibiliteit van de gewrichten verhoogd. De organen en het lymfesysteem worden geactiveerd en daardoor wordt het immuunsysteem versterkt.


HOE LANG MOET JE OEFENEN?

Mensen die net met Qigong beginnen, oefenen meestal 15 tot 20 minuten per dag. De mensen die wat langer aan Qigong doen, oefenen vaak dagelijks 30 tot 45 minuten of zelfs langer. Belangrijk is om in ieder geval elke dag even te oefenen, want ook met een kwartier per dag kun je vaak na een tijdje al resultaat merken. Een kwartier per dag oefenen is beter dan wekelijks anderhalf uur. Je kunt het vergelijken met de verzorging van een tuin: als je weet dat de planten 's zomers 1000 liter water nodig hebben, dan geef je die 1000 liter ook niet in één keer maar elke dag een beetje.


Om in het ritme van het oefenen te komen is het aan te raden om elke dag op hetzelfde tijdstip je oefeningen te doen. Zorg er altijd voor dat je tijdens het oefenen niet gestoord wordt. Oefenen in de buitenlucht heeft de voorkeur, maar wanneer dit niet lukt, zorg dan voor een goed geventileerde ruimte die rust uitstraalt.